X
تبلیغات
مکانیک

مکانیک

نقشه کشی صنعتی,ساخت و تولید

مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک شاخه‌ای از مهندسی است که با طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها سروکار دارد. همچنین این در رشته در ارتباط نزدیک با ماشینهایی است که کارهای متنوع بسیار و یا تبدیل انرژی‌های مختلف نظیر انرژی خورشید، انرژی هسته‌ای و انرژی شیمیایی را به انرژی حرکتی انجام می‌دهند. مهندسی مکانیک نقش بسزایی در بالا بردن امنیت زندگی، بهبود کیفیت کلی زندگی، و نیز ایجاد شور و نشاط اقتصادی ایفا می‌کند. مهندسی مکانیک در نقش زمینه‌ای برای سایر علوم فیزیکی می‌باشد. به جرئت می‌توان گفت که مهندسی مکانیک گسترده‌ترین رشتهٔ مهندسی از نظر دامنهٔ فعالیت‌ها و کاربردها است.

مهندسان مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را به کار برده و با دانش تخصصی خود، سیستم‌های مکانیکی و دستگاه‌ها و فرآیندهای گرمایی را طراحی کرده و می‌سازند. مهندسان مکانیک، گسترهٔ وسیعی از دستگاه‌ها، فرآورده‌ها و فرآیندها را تولید می‌کنند؛ به عنوان نمونه:
موتورها و سیستم‌های کنترل خودرو و هواپیما، نیروگاه‌های الکتریکی، دستگاه‌های پزشکی، اجزا و قطعه‌های گوناگون از موتورهای با ابعاد میکروسکوپی گرفته تا چرخ‌دنده‌های غول‌آسا، فناوری لیزر، طراحی و ساخت به کمک رایانه، ماشینی کردن یا خودکارسازی (اتوماسیون) و روباتیک، انواع گوناگونی از فرآورده‌های مصرفی از دستگاه‌های تهویهٔ مطبوع گرفته تا رایانه‌های شخصی و تجهیزات ورزشی، ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که هر یک از فرآورده‌های بالا را به صورت انبوه تولید می‌کنند.

می‌توان گفت تقریباً همهٔ جنبه‌های زندگی، در ارتباط با مهندسی مکانیک هستند. هر چیزی که حرکت کند یا انرژی مصرف نماید، احتمالاً یک مهندس مکانیک در طراحی یا ساخت آن نقش داشته است.

مهندسان مکانیک معروف

چند تن از مهندسان مکانیک معروف که پیش از این می‌زیسته‌اند، عبارت‌اند از:

  • کارل (فردریش) بنز (۱۸۴۴-۱۹۲۹): مخترع موتور های دیزلی و بنیان گذار موتور های احتراق داخلی ( هم دوره با دایملر و می باخ)و سازنده اولین خودروی تجاری ، مبدع پدال گاز در خودرو و سیستم جرقه زنی با استفاده از شمع و باتری، مخترع کلاچ و مکانیزم تعویض دنده ، کاربراتور و رادیاتور نیز از اختراعات اوست.
  • گوتلیب ویلهلم دایملر (۱۸۳۴-۱۹۰۰): مهندس و طراح صنعتی ، به همراه می باخ مخترع اولین موتور سیکلت (دوچرخه موتور دار)و پیشرو در گسترش موتور های احتراق داخلی، پدر بزرگ موتور های احتراق داخلی.
  • چستر کارل‌سون (۱۹۰۶-۱۹۶۸): دستگاه زیراکس از نو‌آوری‌های اوست.
  • ساموئل کولت (۱۸۱۴-۱۸۶۲): سازندهٔ اسلحهٔ کولت.
  • سویچیرو هوندا (۱۹۰۶-۱۹۹۱): بنیان‌گذار شرکت معروف هوندا.
  • آیزاک سینگر (سینجر) (۱۸۱۱-۱۸۷۵): سازندهٔ نخستین چرخ خیاطی خانگی.
  • آلفرد برنارد نوبل: پایه‌گذار اندیشهٔ جایزهٔ نوبل.
  • رودولف دیزل: سازندهٔ موتورهای معروف دیزل که با گازوئیل کار می‌کنند.
  • ویلیس کریر: مخترع تهویه مطبوع
  • دونالد کرن:در زمینه مبدلهای حرارتی خدمات ارزنده‌ای بر جای نهاد و مولف کتاب heat exchanger design نیز می‌باشد.
  • می باخ ویلهلم(1846-1929):مهندس و طراح صنعتی، صاحب نشان میباخ، همکاری با دایملر در ساخت موتور های احتراق داخلی و موتور های چهار زمانه،دارنده دکترای افتخاری از دانشگاه اشتوتگارت، عضو افتخاری انجمن مهندسین آلمان.
  • نیکلاس اتو(1832-1891):مهندس ومخترع اولین موتور احتراق داخلی با بازدهی مطلوب ،تعمیم دهنده مفهوم چهار زمانه به موتورهای احتراق داخلی.
  • جیمز وات‌: تکمیل کننده موتور بخار و پدر انقلاب صنعتی

 زمینه‌های فعالیّت در مهندسی مکانیک

زمینه‌های فعالیّت مهندسی مکانیک به طور جامع‌تر عبارت‌اند از:

  • در زمینهٔ طراحی:
  • ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که هر نوع محصولی را ساخته و بسته‌بندی می‌کنند.
  • تجهیزات گردنده مانند پمپ‌ها، فشرده‌سازها (کمپرسورها)، دمنده‌ها، توربوماشین‌ها (توربین‌ها و ...).
  • موتورهای درون‌سوز
  • مخزن‌های تحت فشار، رآکتورها، مبادله‌کن‌های گرمایی، دیگ‌های بخار
  • سامانه‌های لوله‌کشی
  • وسیله‌های نقلیه مانند خودرو، کامیون، اتوبوس، هواپیما، قطار و ...
  • تجهیزات حمل مواد مانند تسمه‌نقّاله‌ها، روبات‌ها و ...
  • طراحی کنترلر برای سیستمهای دینامیکی
  • در زمینهٔ تحلیل:
  • شکست دستگاه‌ها
  • بهبود عملکرد و قابلیّت اطمینان
  • انتقال گرما
  • ارتعاشات مکانیکی، آکوستیک
  • پیزوالکتریک
  • در زمینهٔ آزمایش:
    • آزمایش کیفیّت، امنیّت و قابلیّت اطمینانِ فرآورده‌ها، دستگاه‌ها و فرآیندها
  • در زمینه فرآیندهای ساخت و تولید
  • فرایندهای ماشینکاری سنتی
  • فرایندهای ماشینکاری غیر سنتی
  • فرایندهای شکل‌دهی شامل شکل‌دهی ورقی و حجمی
  • طراحی و ساخت قالبها و قیود
  • روشهای اتصال و جوشکاری
  • عملیات حرارتی
  • روشهای ریخته گری
  • مترولوژی و سیستم‌های اندازه گیری
  • زمینه‌های نوین
  • فن آوری نانو
  • سیستم های میکروالکترومکانیکی (حسگری و عملگری)
  • سیستم های دارو رسانی در ابعاد نانو
  • سیستم های میکرو و نانو سیالاتی
  • نانو روباتها


  • همکاری با مهندسان دیگر رشته‌ها (مانند مهندسی عمران، برق، شیمی و ...) به منظور طراحی واحدهای تولیدکنندهٔ انواع گوناگون فرآورده‌ها

 آینده شغلی مهندسی مکانیک

چشم‌انداز شغلی مهندسان مکانیک، امیدبخش و بااستحکام است. برای مثال، در ایالات متحد آمریکا، رشد شغل‌ها و حرفه‌های مربوط به مهندسی مکانیک، هر سال حدود ۱۶٪ (۳۵ هزار شغل) است و انتظار می‌رود این آهنگ رشد تا سال ۲۰۰8 میلادی حفظ شود. مهندسان مکانیک از روزگاران گذشته تا به امروز، اغلب در بخش‌های صنعتی زیر نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند:
هوا فضا، خودروسازی، واحدهای شیمیایی، فن آوری نانو، رایانه و الکترونیک، ساختمان‌سازی، انواع فرآورده‌های مصرفی، انرژی، مشاوره مهندسی و بخش‌های دولتی.
هم‌چنین صنعت پزشکی و داروسازی، فرصت‌های شغلی هیجان‌انگیزی را برای مهندسان مکانیک به وجود آورده‌اند تا نیروها و دانش‌های زیستی را در هم بیامیزند. همچنین فرصت شغلی این رشته در ایران نسبت به رشته‌های دیگر بسیار مناسب است.

 گرایشهای مهندسی مکانیک در دانشگاههای ایران

  • مکانیک - حرارت و سیالات (فعالیت در زمینه ی نیروگاههای حرارتی و برودتی و پالایشگاههای نفت و... )
  • مکانیک - طراحی جامدات (فعالیت در طراحی ماشین آلات صنعتی و صنعت خودرو سازی و... )
  • مکانیک - ساخت و تولید (فعالیت در کارگاههای ابزارسازی ، جوشکاری و ساخت و تولید ماشین الات صنعتی و ...)
  • مکانیک - دریا ( تنها در دانشگاه صنعتی شریف از حدود 3 سال پیش تدریس میشود)

 مباحث اساسی در مهندسی مکانیک

مبحث‌ها و موضوع‌های اساسی مهندسی مکانیک عبارت‌اند از:

مهم‌ترین نرم افزارهای مورد استفاده در مهندسی مکانیک

Adams

LS-DYNA

AUTODYN

pro-engineer پرو/اینجینیر(نرم افزار طراحی قطعات)

Marc (نرم افزار تحلیل نیروها و تنشها)

Ansys نرم افزاری برای تحلیل مهندسي قطعات در تحليل هاي ديناميكي

cad نرم افزار طراحي 2d و3d

Catia(نرم افزار طراحی قطعات)

Gambit

MasterCAm (تولید به کمک کامپیوتر)

Fluent(نرمافزار تحلیل و بر رسی حرکت سیالات)

Matlab(نرم افزاری برای نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی)

Mathcad

Working Model

Nastran

PATRAN

Abaqus

Solidworks (نرم افزار طراحی قطعات) PDMS

Autocad(نرم افزار طراحی قطعات)

inventor

Mechanical Desktop

Microstation

AutoPlant

Maple(نرم افزار محاسبات ریاضی و مهندسی)

CadPipe

Power shape نرم افزار مدلسازي

Power mill نرم افزار شبيه سازي توليد قطعات

PDMS

AutoPipe

AutoPlant

EES (Engineering Equation Solver)

Carrier

Aspen B-Jac

building systems

Cosmos(نرم افزار تحلیل نیروها و تنشها)

POWERMILL&POWERSHAPE

CAESAR II

+ نوشته شده در  88/09/01ساعت 11:31 قبل از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

قطعات پیش ساخته برای درک مهندسی

قطعات پيش ساخته ستاك می تونه مهندسها رو با روشهای اجرایی قطعه سازی آشنا کنه

********************

 

+ نوشته شده در  88/08/26ساعت 6:28 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

جوشكاري گداخته

در اين نوع جوشكاري، دما براي جوشكاري بوسيله يك سيم جوش كه در ميان فلز پركن و قطعه قرار داده مي شود انجام مي شود. الكترد گداختي اين جوشكاري را به نوع بي همتا تبديل مي كند. گداخت شامل الكترود است كه مي تواند باعث پوشش خود الكترود شود...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/08/25ساعت 7:8 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

نيتريد كروميم

پوشش­هاي جديد نيتريد كروميم بر روي ابزار فرم­دهي

قالب ها و ابزارهاي برشي


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/08/18ساعت 6:26 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

آشنايي با سيستم ايربگ (كيسه هوا)

كيسه هوا Air Bag

سالهاي بسيار زيادي كمربند ايمني تنها وسيله محافظت از انسان در خودرو بود. بحث هاي زيادي در مورد ايمني سرنشين خودرو به خصوص كودكان وجود داشت و كشورها موظف بودند از قوانين و استانداردهاي مربوط به كمربند ايمني پيروي كنند. امار نشان ميدهد كمربندهاي ايمني تا كنون جان صدها هزار نفر را در سوانح رانندگي از مرگ نجات داده اند.

همانند كمربند ايمني مفهوم ايربگ نيز يا كيسه هوا نيز سالها قبل بوجود امده است. اولين نوع كيسه هاي قابل باد شدن در خلال جنگ جهاني دوم و در سال 1980 در هواپيماها و هنگام فرود به كار گرفته شد. اما ايربگ هاي تجاري اولين بار در خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. اتومبيلهايي كه بعد از سال 1998 توليد شدند همگي موظف به استفاده از ايربگ براي دريافت استاندارد شده اند.

لازم است هم در قسمت راننده و هم قسمت سرنشين كناري از ايربگ استفاده شود. امروزه ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/08/06ساعت 7:2 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

تاریخچه ای از ياتا قانها

نيروي اصطكاك علي الرغم فوايدي كه در برخي موارد براي انسان داشته است در مواردي هم بعنوان مانع در سر راه انسان بوده و باعث اتلاف مقدار بسيار زيادي از انرژي مي شود. بطور مثال از حرارت ناشي از سوخت در خودرو 35 درصد از طريق سيستم اگزوز و 33 درصد از طريق آب و 7 درصد از طريق انتشار در هوا به بيرون از سيستم منتقل مي شود و تنها 25 درصد از كل حرارت توليد شده براي انجام كار مفيد باقي مي ماند كه همه اين هدر رفتن انرژي حرارت ناشي از وجود اصطكاك در بخشهاي مختلف خودرو مي باشد...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/08/01ساعت 7:14 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

سوخت رسانی به دیگ

سوخت رسانی به دیگ

تعیین قطر لوله مکش پمپ سوخت از مخزن:...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/07/25ساعت 6:30 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

یک پرو‍ژه جالب

هواپيمايي ساخته شده كه تصاوير از مراحل ساخت و فايلهاي آموزشي به همراه متريال مورد استفاده از مراحل ضميمه آن مي باشد.

باشد تا مورد استفاده مهندسان عزيز قرار گيرد.

از ادامه مطلب پيگيري نماييد


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/07/25ساعت 6:24 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

قالب سازی مدرن

در قالب سازی مدرن سلسله مراتب سازمانی وجود دارد از این روش در کارخانه های بزرگ قالبسازی مشاهده می گردد. در این نوع قالبسازی ها برای پیشبرد امور واحد های تخصصی مربوط به آن کار خاص به عنوان یک بسته (پکیج ) در نظر گرفته می شود یعنی جدایی از واحد های غیر تخصصی ساخت قالب ، واحد هایی چون بازرگانی ، طراحی ،برنامه ریزی ، فرآیند ساخت وقالبسازی بسته به اهداف سازمان وبزرگ وکوچک بودن سازمان ها تعریف می کردند وهر واحد محصول کار خود را به عنوان یک بسته (پکیج ) در اختیار واحد دیگر قرار می دهند در این قالبسازی ها دلیل تعداد واحد ها ،گردش کار بسیار پیچیده وگاه تداخل وظایف صورت می پذیرد . از اینرو تعریف شرح وظایف اجتناب ناپذیر به نظر می رسد . بر خلاف روش سنتی که تصمیم گیرنده یک نفر می باشد . در اینجا ناگزیر به تشکل کمیته هایی بسته به نیاز جهت پیشبرد امور می باشد عدم همگونی و هماهنگی اعضای کمیته گاه می تواند در اتخاذ تصمیم دردسر آفرین باشد. از آنجایی که در این قالب سازیها تکیه بر کار گروهی است در یک قالب سازی پیشرفته موفقیت و ناکامی ، گروهی باید تلقی شود در قالب سازی مدرن از آنجایی که تعداد پرسنل ، فضای کارگاهی ، تعداد ماشین آلات ممناسب نبودن گردش کار ، منابع اخذ وام و...زیاد است عموماً شاهد هزینه های بالاسری زیاد ودر نهایت قیمت تمام شده بالای قالب هستیم . این هزینه های بالا سری را باید با اتخاذ سیاست های صحیح مدریت به حد اقل میزان ممکن تقلیل داد. در این روش کار بصورت گروهی تعریف می گردد در مقایسه با روش سنتی سیستم به طور نسبی وابستگی کمتری به افراد دارد و دوام عمر سازمان به کار گروهی بستگی دارد . از نظر کیفیت ساخت، قالب های ساخته شده با این روش دارای کیفیت مطلوبی هستند و دارای دوام و استحکام مناسبی می باشند در این روش زمان ساخت قالب به دلایل مختلف از جمله بوروکراسی های زیاد ، معطلی در تصمیم گیری ها ، حجم کار زیاد در سطح شرکت ، کم کاری ها، دوباره کاری ها، خطاها و مسائل انگیزشی و... بسیار طولانی بوده و عموما در قراردادها شاهد تأخیر در تحویل قالب هستیم در این قالب سازی ها از ماشین آلات پیشرفته و بسته های نرم افزاری تخصصی زیادی استفاده بی مورد از ماشین آلات پیشرفته موجب افزایش قیمت تمام شده قالب نیز می گردد قالب های ساخته شده در این قالب سازی ها عمومابا پرس ارائه شده توسط مشتری مطابقت دارند مگر آنکه اطلاعات ارائه شده پرس صحیح نباشد یا در طراحی اشتباهی رخ داده باشد در این قالب سازی ها عموما کار به صورت تخصصی پیگیری می شود و از پذیرش تنوع قالب (مانند آنچه در قالب سازی های سنتی شرح داده شده) اجتناب می گردد.
+ نوشته شده در  88/07/11ساعت 6:22 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

همه چيز در مورد ديزل

مقدمه
آقاي رودلف کريستين کارل ديزل در سال 1858 در پاريس به دنيا آ مد. رودلف فرزند خانواده اي کم درآمد و پر جمعيت بود ولي سعي و تلاش و جديت در کار او را به مرتبه اي رساند که يکي از معروفترين محصولات ساخت بشر را به اسم او نام گذاري کردند.
ديزل خواهان راندمان احتراقي بالاتر و مصرف سوخت پايين تر در موتورهاي درون سوز بود. راه حل پيشنهادي ديزل بکار گيري يک موتور درون سوز با ضريب تراکم بالاتر و سوخت مصرفي سنگين تر بود. بر طبق قانون « بويل ـ ماريوت »، بين کاهش حجم و افزايش فشار گازها همواره نسبت ثابتي وجود دارد يعني هر چه گازها فشرده تر کنيم، بر فشار آنها افزوده ايم. وقتي فشار و جنبش مولکولي يک گاز افزايش پيدا کند بر حرارت آن نيز افزوده خواهد شد و اين دقيقاً پايه و اساس سيکل ديزل است. تفاوت عمده موتورهاي بنزيني و ديزل در نحوه احتراق سوخت آنهاست بدين شکل که در موتورهاي بنزيني مخلوط سوخت و هوا پس از فشرده شدن توسط جرقه شمع محترق مي شود ولي در موتورهاي ديزل هوا به تنهايي متراکم وگرم مي شود و سپس بر اثر پاشش يا تزريق گازوئيل، عمل احتراق صورت مي گيرد.  
چهار سيکل اساسي در موتورهاي ديزل چهار زمانه عبارتند از :


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/07/05ساعت 7:1 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

آزمايشگاه سيالات ضربه فوران

خلاصه گزارش:

اين گزارش اختصاص به اندازه گيري نيروي ايجاد شده در اثر برخورد جريان سيال متحرک با سرعت متحرک با سرعت u  به دو مانع به شکلهاي فنجان نيم کروي و به شکل مسطح اختصاص دارد.

پس از مقدمه به تشريح دستگاه مي پردازيم سپس مباني نظري اين اندازه گيري بيان مي شود و روابط به کار رفته در آن بدست آورده مي شود.سپس با دادههاي بدست آمده در آزمايش و همچنين با استفاده از روابط تئوري مقدار نيروها محاسبه و نتايج حاصله با هم مقايسه مي شود و ميزان خطا در آن بدست آورده مي شود، به تشريح علل احتمالي اختلاف در دو محاسبه مي پردازيم و نتايج آزمايش را روي نمودارهايي رسم مي کنيم سپس به تفضيل پرسش ها را پاسخ مي دهيم و در پايان مراجع به کار رفته بيان مي شود.

مقاله فوق دارای نمودارهای مربوطه نیز می باشد.

دان لود کامل

+ نوشته شده در  88/06/29ساعت 7:10 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

قالبسازی

تحليل فرآيندهاي قالبسازي

 - انواع قالبها

- قالبهاي پلاستيك

- قالبهاي ترموپلاستيك

- قالبهاي باكاليت

- فرآيند دايكاست

-قرآيند اكستروان

- فرآيند ريخته گري

- قالبهاي فلزي

- قالبهاي سمبه ماتريس

- قالبهاي برش

- قالبهاي خمش

- قالبهاي كشش

- قالبهاي فرم

- طراحي قالب

- مواد و جنس قالب

- برآورد هزينه - توجيه اقتصادي - بهره وري قالب

- ساخت قالب

- مونتاژ

- تست


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/06/08ساعت 6:58 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

8 اصل طراحی شرکت apple macintosh

8 اصل طراحی شرکت apple macintosh


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/06/03ساعت 6:36 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

قالب سازی سنتی

قالب سازی سنتی
این روش مبتنی برپیشبردکارازطریق استادوشاگردی است وعمومادرکارگاههای کوچک وگاهاٌدرشرکت های نسبتاٌبزرگ مشاهده می گردددراین روش کلیه امورتوسط یک نفربه عنوان سرپرست راهبری می شودونقطه اتکای سازمان به اندیشه ها وتصمیم گیری های همان یک نفرمی باشدودرصورتی که درکارموفقیت یاناکامی حاصل گرددموفقیت بنام آن یک نفروناکامی بنام کل مجموعه ثبت می گردد.طبیعی است که بنابه قائم بودن سیستم به وجودیک شخص احتمال بروزخطانیزبالاخواهدبوددراین روش هزینه هاعموماپایین بوده وقیمت تمام شده قالب نسبت به قالب سازی مدرن پایین تراست .دراین روش غالباٌطراحی روش ساخت قالب به صورت ذهنی انجام می پزیردودرصورت نبودفردکل سیستم دچاراختلال ومشکل می گردد.
از آنجایی که طراحی وساخت بصورت ذهنی است گاها مشاهده شده که قالب های ساخته شده کیفیت لازمه (از نظر استحکام ، مکانیزم وتیراژتولید ) را ندارد .البته در برخی موارد نیز مشاهده شده که بسیار کیفی وخوب بوده اند در خصوص زمان تحویل قالب هر دو روش سنتی ومدرن مشکلاتی هستند ولی با توجه به تصمیم گیری سریع وامکان رفع خطاها ومحدودیت در تعداد قالب در دست ساخت روش سنتی بهتر از روش مدرن ه لحاظ زمان تحویل عمل می نماید .
در قالبسازی سنتی عموماً از ماشین آلات پیشرفته استفاده عملی به عمل نمی آید و سعی در ساده سازی طرح با امکانات کارگاهی موجود است از این روش پاسخگوی ساخت قالب های پیچیده وبزرگ نمی باشد عدم همخوانی قالب با پرس مورد نیاز برای تولید نیز از دیگرمشخصه های این روش محسوب میکرد . در این روش بوروکراسی در حد اقل میزان ممکنه وجود دارد در این روش لازمه بقای سازمان گروگرفتن کارهای متفاوت است مثلاً یک کارگاه قالب سازی انواع قالب های فلزی ، پلاستیک ،با کالیت ، دیکاست و..... را اگر تجربه کافی آن را هم نداشته باشد قرار داد می نماید . سطح تحصیلات در این نوع قالبسازی عموماً در حد متوسط وپایین است واز جهت انگیزه کاری از آنجاییکه سد وزیان کار به یک نفر بر می گردد حد قابل قبولی هستند.
+ نوشته شده در  88/06/01ساعت 6:22 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

سنگ زنی باراندمان بالا

سنگ زنی باراندمان بالا

فرآیندسنگ زنی به جهت داشتن مشخصات ویژه یعنی ایجاددقت زیاد وکیفیت بالای صافی سطوح وهم چنین ماشین کاری قطعات سخت تاکنون به عنوان عملیات پایانی مورداستفاده قرارگرفته است.لزوم تولیدقطعات باسرعت بالاوکمترین عیوب ممکن باعث شده است که درسالهای اخیرتحول عظیمی دررشته سنگ زنی بوجودآیدوحتی ازآن به عنوان جایگزینی برای عملیات تراشکاری وفرزکاری قطعات مورداستفاده قراردادجای بسی مباهات وافتخاراست که دراین تحول شگرف نام یک ایرانی همچون ستاره ای می درخشد.جنا آقای پرفوسرتقی توکلی که مدیریت ایجادخط تولید طراحی ماشینهای سنگ زنی مدرن درآلمان رابه عهده داشتندوتاکنون چندین اختراع درزمینه ماشینهای سنگ زنی وابزارهای جدید آن به ثبت رسانده است.

روش سنگ زنی باراندمان بالا ( High Efficiency deep ) رامی توان ترکیبی از سرعت بالاوتکنیک سنگ زنی خزشی دانست.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/05/25ساعت 6:20 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

معرفی کتاب

راهنمای تصویری عیب یابی قطعات تزریق لاستیک

تالیف احمد علی ساعت نیا

انتشارات بسپارنو

قیمت ۰۰۰/۱۰تومان

قالب سازی و نمونه سازی سریع

تالیف سامان خلیلی پور - علی خانجانی

انتشارات ناقوس

قیمت ۱۸۰۰تومان

طراحی قالب های تزریق پلاستیک 

بهترین کتاب موجود در زمینه آموزش ساخت قالب تزریق پلاستیک

تالیف دکتر اصغر رئوفی

انتشارات جهاد دانشگاه صنعتی اصفهان

قیمت ...................

تکنولوژی قالب های پلاستیک

 

انتشارات خجسته

تالیف مهدی اشتری

قیمت۱۰۰۰تومان

۱۰۸مثال قالب های تزریق پلاستیک

انتشارات طراح

ترجمه مهندس ولی نژاد

قیمت۲۲۵۰تومان

راهنمای عیب یابی قطعات تزریق پلاستیک

انتشارات ناقوس

ترجمه فرید ملکیان

قیمت ۱۲۰۰تومان

فرهنگ جامع لغات و اصطلاحات پلاستیک

کتاب بالا کتاب بسیار مفیدی در زمینه معرفی کلیه روشهای تولید قطعات پلیمری میباشد

انتشارات بسپارنو

تالیف دکتر علی ثابت

قیمت ۴۰۰۰تومان

طراحی قالب های دایکاست

انتشارات طراح

ترجمه مهندس فرامرزی - ولی نژاد

قیمت ۱۸۰۰تومان     

  راهنمای نرم افزار سوپر فورج

انتشارات ارکان

تالیف مهندس غلامرضا کافی موسوی- مهندس احمدی - مهندس مجید کافی موسوی

قیمت۱۴۰۰تومان

شبیه سازی فرایندهای تزریق پلاستیک به کمک کامپیوتر

انتشارات ساپکو

تالیف دکتر بهروز آرزو-مهندس علی اکبر خادم

قیمت ۴۰۰۰تومان

+ نوشته شده در  88/05/21ساعت 7:20 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

آزمايشگاه سيالات مرکز فشار

مقدمه:
مرکز فشار روي هر سطح از سطوح در تماس با سيال نقطه اي است که مي توان همه فشار سيال را به آن نقطه نسبت داد.به عبارت ديگر هرتوزيع فشاري در سيال روي هر سطحي از سيال نيروي برايندي اعمال مي کند ،مرکز فشار نقطه اي است که اگر نيرو به آن نقطه وارد شود همان اثري را خواهد داشت که نيروي گسترده حاصل از توزيع فشار روي آن سطح دارد(مانند مرکز جرم که نقطه اي است که مي توان جرم را به آن نسبت داد).
اين نقطه از آن جهت حائض اهميت است که تمامي محاسبات مربوط به نيرو و ممان را بجاي يک توزيع گسترده نيرويي مي توان با يک نيرو،وسطوح پيچيده را با يک نقطه جايگزين کرد و اين اثر هنگام پيچيده شدن محاسبات به خوبي مشهود است.
براي پيدا کردن اين نقطه از اثر گشتاوري نيرو بدين صورت استفاده مي کنيم که توزيع فشاري نيرو بايد همان اثري را داشته باشد که يک نيرو روي آن نقطه همان اثر را دارد. در اين آزمايش قصد داريم به کمک اين اثر و با نوشتن معادله ي تعادل ممان حول يک محور، مرکز فشار يک سطح فضايي پيچيده را پيدا کنيم.
هدف:
پيدا کردن مرکز فشار در يک سطح و بررسي صحت روابط مربوط به مرکز فشار.
معرفی دستگاه:....

مقاله فوق دارای نمودارهای مربوطه نیز می باشد.

+ نوشته شده در  88/05/21ساعت 7:11 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

منابع و ضرایب آزمون ارشد مهندسی مکانیک گرایش جامدات

ضریب

منبع

درس

2

نا معلوم

زبان

2

بویس

معاد لات

2

زیک

ریاضی مهندسی

2

سیلورمن

ریاضی1و2

4

جانسون

استاتیک

4

پوپوف

مقاومت

4

شیگلی

طراحی اجزای ماشین

3

مریام

دینامیک

3

شیگلی

دینامیک ماشین

3

تامسون

ارتعاشات

3

نا معلوم

کنترول

3

فاکس

سیالات

3

هولمن

انتقال حرارت

3

ون وایلن

ترمو دینامیک 1و2

 
+ نوشته شده در  88/05/19ساعت 6:37 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

روش طراحي قالبهاي فورج با كامپيوتر( CAD-CAM) و توليد توسط ماشينهاي NC , CNC و اسپارک

روش طراحي قالبهاي فورج با كامپيوتر( CAD-CAM) و توليد توسط ماشينهاي NC , CNC و اسپارک

طراحي قالبهاي فورج با استفاده از نرم افزارها و كامپيوتر ، صنعت قالبسازي را دچار تحولهاي جديدي نموده است و استفاده از كاربردهاي تكنولوژيكي اين پروسه يكي از كوتاهترين و با صرفه ترين روشهاي طراحي قطعات صنعتي و قالبهاي صنعتي ميباشد .

در طول دهه گذشته از كامپيوترها به شكل گسترده اي براي كارهاي پتك كاري و طراحي قالبهاي فورجينگ استفاده شده است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/05/14ساعت 6:38 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

فرمان هيدروليك

سيستم فرمان

سيستم فرمان انواع گوناگوني دارد از جمله سيستم فرمان مکانيکي(دنده شانه اي و پينيون)،هيدروليکي والکتريکي که در اين مقاله به آن ها مي پردازيم.

مقدمه اي بر سيستم فرمان

امروزه پيشرفت هاي علمي و فني در تمام زمينه ها تحقق يافته و اين امر شامل صنايع خودرو سازي و صنايع وابسته نيز شده است.يکي از اين صنايع و اجزاي وابسته،قسمت فرمان خودرو است که وظيفه ي خطير هدايت خودرو از طريق آن انجام مي شود.

براي تغيير مسير خودرو از سيستم فرمان استفاده مي شود.لذا مجموعه ي تشکيل دهنده ي اين سيستم نقش مهمي در خودرو به عهده دارد.معمول ترين اين سيستم ها،سيستم دنده شانه اي و پينيون است،به طوري که پينيون حرکت دوراني داشته و دنده شانه اي حرکت خطي انجام مي دهد.در اين حال پينيون حرکت دوراني غربيلک فرمان را به دنده شانه اي انتقال داده،دنده شانه اي نيزحرکت خطي را از طريق مفصل ها به چرخ هاي خودرو انتقال مي دهد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  88/05/07ساعت 6:57 بعد از ظهر  توسط مسعود صادقی  | 

مطالب قدیمی‌تر